Anna Teixidor Colomer
(Figueres, 1978) va estudiar la carrera d’Humanitats i Periodisme a la
Universitat Pompeu Fabra i és doctora en Comunicació Social. Va començar amb el
periodisme local a Televisió de Figueres i, després de col·laborar amb diversos
mitjans (Antena 3, Cadena Ser, El Triangle, Revista de Girona, Diari de Girona, Hora Nova i Empordà), treballa actualment als Serveis Informatius de TV3, en
la secció de Societat. S’ha especialitzat en temes d’immigració i és
coautora de diversos reportatges i documentals: “Salt, assaig de
convivència”, “Ivie Okundaye, una dona de carretera”, “A la recerca del
paradís”, “Somnis atrapats” i “Els últims dies de Tom Sharpe a la Costa
Brava”, entre d'altres.
En el vessant acadèmic, és autora de diversos articles i capítols de llibre. Ha publicat també dos llibres de temàtica històrica: Amb la República al cap i Catalunya al cor. Empordà Federal (1911-1938) i Josep Puig Pujades. Líder del republicanisme
empordanès.
Em sorprèn el canvi de rumb que ha fet
en el seu àmbit professional: passar de fer de presentadora a directora/
productora de documentals. Per què
aquest canvi?
No crec que sigui cap canvi de direcció, sinó una
evolució. Quan tenia setze anys, vaig sentir la inquietud de conèixer a curta
distància el periodisme. Per això vaig començar a col·laborar a Televisió de
Figueres. La televisió local tenia pocs recursos i tots havíem de saber fer
tots els papers de l’auca. Va ser una experiència necessària en la qual vaig aprendre que la feina en equip és imprescindible perquè pugui tirar endavant un projecte.
Ha estudiat dues carreres totalment
diferents: periodisme i humanitats. Per què va decidir estudiar aquestes
dues carreres?
Potser més que diferents són complementàries.
Humanitats és una carrera interdisciplinar que et dóna una cultura àmplia en
història, literatura, filosofia i història de l’art. Una bona base per enfrontar-se a una tasca com la del periodista, que cada vegada ha de saber més
de tot i exigeix tenir coneixements i recursos de tot tipus.
Tinc entès que és professora
d’Institut, però va demanar una excedència. Té previst tornar a impartir
classes?
En alguns moments vaig pensar que no em podria
dedicar professionalment al periodisme. Moltes vegades és una feina absorbent,
mal pagada i sense horaris. Per això vaig decidir presentar-me a oposicions al
Departament d’Ensenyament com a professora de Geografia i Història.
Afortunadament, vaig aconseguir una plaça, però quan vaig veure que em podria
dedicar totalment al periodisme, amb recursos i un sou digne a final de mes,
vaig optar per agafar una excedència de la docència. La vida dóna moltes
voltes. Per tant, encara no sé si mai hi hauré de tornar.
Com valora la seva trajectòria des que va començar a Televisió de Figueres fins avui, que treballa a TV3?
Ha estat una evolució; l'esforç de molts anys, però
també una bona dosi de sort, d’oportunitats i perseverança. Ara tinc la
possibilitat de treballar amb temes més complexos i, cosa molt important, tinc
recursos per fer-ho.
Per què la majoria dels documentals són
de temàtica cultural, de religió?
Més que de cultura o religió, diria que es tracta de
documentals socials, i específicament d’immigració, excepte en el cas
estrictament cultural de “Els últims dies de Tom Sharpe”, encara que Sharpe
també va ser un immigrant. Crec que els periodistes hem de tenir un compromís
social, hem d’intentar visibilitzar històries anònimes que d’altra manera
quedarien desapercebudes i donar veu a testimonis que no existirien. És una
obligació i una responsabilitat com a periodistes, a més d’un servei públic.
Molts dels articles que ha publicat com a historiadora tracten sobre la història de Figueres, especialment durant la Segona República.
En l’àmbit acadèmic, m’he especialitzat en història
del republicanisme empordanès del primer terç del segle XX, i el principal àmbit
d’estudi ha estat la figura del figuerenc Josep Puig Pujades i, per extensió,
aquest moviment a la comarca.
Actualment, quins projectes de futur té?
Estic treballant en una sèrie de reportatges sobre el tràfic de menors. Unes
històries brutals de nens i adolescents que entren a l’Estat espanyol amb
pastera i que són instrumentalitzats per les xarxes criminals. També estic
escrivint un llibre sobre la situació del gihadisme a Catalunya.
En el documental “A la recerca del
paradís” em sorprèn el cas de la noia que es crea un perfil de Facebook com a
únic mitja de comunicació per parlar amb el seu germà.
La major part de familiars i amics de combatents i
dones que han viatjat a Síria i a l’Iraq es comuniquen a través de les xarxes
socials i el telèfon. És la manera més fàcil de seguir dia a dia la seva vida
al front o a la rereguarda, amb imatges gràfiques, gravacions audiovisuals i
missatges.
Marta Gallego (2n BAT)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada