divendres, 27 de març del 2015

Carles Mallol, dramaturg, director de teatre i guionista: “Costa molt que vingui algú i et digui 'vull fer una obra teva"

Carles Mallol (Figueres, 1981) va estrenar a la Sala La Cate de Figueres la seva última obra, Ciutat, divendres 20 de març. Aquell mateix dia es va arribar a l’INS Monturiol per explicar-nos de què tracta aquesta obra i en què consisteix l’ofici d’escriptor de teatre.



Sempre t'has volgut dedicar al teatre?
La veritat és que sí. Quan tenia la vostra edat feia teatre a l'Aula de Teatre de Figueres. Vaig estudiar la carrera de comunicació audivisual a Barcelona, concretament a la Pompeu Fabra, i en acabar em vaig especialitzar com a director i guionista a l'Institut del Teatre.

Hem llegit que Ciutat parla dels defectes de Figueres, la teva ciutat. Quins són?
L'obra no només parla dels defectes, sinó que també destaca les coses bones. El to és de broma, absurd, esperpèntic. Es podria dir que fa una comparació entre una ciutat gran, com ara Barcelona, i una de petita, com Figueres, i planteja preguntes com ara si aquí hi ha prou activitat cultural. No són defectes específics de Figueres. De fet, el nom de Figueres es canviarà pel nom de cadascuna de les ciutats on es representi.

Com creus que els figuerencs rebran l'obra?
No ho sé, però espero que s’hi sentin identificats i riguin de tot el que es diu. Penseu que Ciutat és una coproducció de l’Ajuntament de Figueres; per tant, no pot haver-hi cap voluntat d’ofendre els ciutadans. Als catalans ens agrada riure’ns de nosaltres mateixos, i l'obra no diu res dolent.

Ciutat és una comèdia negra. En quin sentit?
Jo en diria comèdia agredolçaÉs un humor bèstia, portat a l’extrem. Es parla d’una mena de terrorisme: es defensa un territori amb carn i ungles.

Has escrit el personatge de la Marta Corral pensant en aquesta actriu, que és de Figueres?
Sí, he pensat en ella. És la sisena o setena obra que fem junts. Fa molt que la conec, ens portem molt bé i treballem molt bé plegats. Cada vegada em demana nous reptes. De fet, tots tres personatges han estat pensats per als actors que els representaran.

Mata el teu alumne, premi Born de teatre, és una comèdia negra ambientada en un institut. Com se’t va acudir d’escriure aquesta obra? S’ha representat?
Aquesta obra no s’ha representat encara, però la començarem a assajar d’aquí a dues setmanes. Se’m va acudir de la mateixa manera que totes les que he fet: em ve al cap una imatge que m’agradaria veure damunt d’un escenari i començo a treballar-hi. Ha de ser una imatge original, que em permeti treballar el contrast entre l’humor i l’intriga. En el cas de Mata el teu alumne, la raqueta com a arma homicida provoca un xoc entre el riure i la por. M’agraden, a més, els títols provocatius.

Mata el teu alumne i Ciutat són dues comèdies negres. Què tenen en comú? D’on ve el teu interès per aquest gènere?
Intento plantejar realitats fàcils d’identificar, però plenes de rareses; la comèdia ho té, això. M’he instal·lat en el to de la comèdia. Tres vint-i-set, la meva primera obra, que vaig estrenar a la Sala Beckett el 2007, no era una comèdia, sinó un teatre més narratiu, fosc.

Com és el procés d’escriptura de qualsevol de les teves obres?
Abans treballava amb la companyia La Soga, amb la Marta Corral. Tot el procés era un treball de grup. Era una literatura “viva”, perquè jo escrivia una part de l’obra i l’assajàvem tot seguit, sense que estigués acabada. Els canvis en el text, els anava fent en funció dels assajos. Això implicava un temps de creació molt llarg, i això no sempre és viable. Ara, en canvi, escric l’obra sencera i després la llegim amb els actors; hi faig modificacions i dono l’obra per acabada quan comencem a assajar.

Com a guionista, en quines sèries has treballat?
He treballat a Ventdelplà i a La Riera. En el cas de La Riera, a la segona, la tercera i la sisena temporades.

Aquesta feina és gaire diferent de la de dramaturg? Com és el dia a dia d’un equip de guionistes?
Dins de cada sèrie hi ha tres equips de guionistes. El primer, format per tres guionistes, fa la bíblia, és a dir, desenvolupa la línia argumental amb cada un dels personatges. El segon, el de l’escaleta, està format per quatre o cinc persones que organitzen cada capítol. En el tercer equip hi ha cinc o sis guionistes que converteixen l’escaleta en diàleg. Cada setmana hem d’entregar cinc capítols, un per a cada dia. Hi ha també una persona que revisa tots els guions Jo he fet tres bíblies de La Riera.

Has dirigit tant obres teves com d’altres autors? Fins a quin punt són experiències diferents?
A Catalunya hi ha una tendència que cada autor faci el que vol amb el seu material. Podem parlar fins a cert punt de la “tirania de l’autor”. Potser per això tants directors agafen un clàssic per representar-lo, en comptes de textos d’autors vius. A mi m’agrada llegir obres d’altres autors contemporanis. Trobo que autors i directors es complementen, s’enriqueixen mútuament. Avui dia, per sort, s’escriu molt de teatre i ens dirigim les obres els uns als altres.

Com a estudiants de literatura universal, hem sentit a parlar i hem llegit tragèdia grega, tragèdia clàssica francesa, Shakespeare, Molière... Si haguessis de recomanar-nos un dramaturg, quin seria i per què?
Us recomanaria Eduardo di Filippo, sobretot L’art de la comèdia. És una comèdia amb rerefons dramàtic i social. Di Filippo és un autor que es representa molt sovint. Ara L’art de la comèdia es representa al Nacional, amb Lluís Homar.

T’has plantejat mai escriure guions per al cinema o bé dirigir alguna pel·lícula? Teatre i cinema són mons molt diferents?
No escric guions, però els analitzo, és a dir, faig d’script editor. El cinema és un món molt car, en què cal molta producció, i no m’he plantejat entrar-hi com a guionista.

L’IVA teatral del 21% ha restat públic als teatres? Per què no s’ha aconseguit rebaixar-lo?
El públic ha notat la pujada de l’IVA, però qui ho ha notat més han estat les empreses de teatre. Aquest és un dels grans drames contemporanis. 

Anna Serra, Laura Foti, Carolina Ramírez i Josep Hernández (1r Batxillerat)

dijous, 26 de març del 2015

Àngel Burgas, escriptor: “Em sap greu pels qui no llegeixen: es perden el plaer de fer-ho"

Àngel Burgas (Figueres, 1965) ja fa anys que ens visita al Monturiol per xerrar dels seus llibres amb nosaltres, fidels lectors seus. Les històries dels nois i noies que retrata a la ficció s’assemblen molt a les que podem viure habitualment en la nostra realitat: problemes, amors, enveges, rivalitats.. Ens agradaria saber quatre coses de l’Àngel escriptor.


Quan vas decidir dedicar-te a ser escriptor?
Va ser després d’haver escrit un parell de “novel·les d’aprenentatge” (jo en dic així), per a mi, no per a ningú més. Un dia vaig acabar un recull d’històries i, per primer cop, vaig sentir la necessitat que el llegís més gent... la família, els amics. Aquell dia en què vaig decidir que potser no escrivia només per a mi, sinó per a altres, va ser quan vaig pensar per primer cop que em podia dedicar professionalment a l’escriptura.

De quin dels teus llibres et sents més satisfet?
Dels darrers! I dels que encara no he escrit! Sempre penso que ho faré millor. Ara bé, dels que ja he escrit, n’hi ha alguns que m’han deixat petja. No penso pas que siguin millors que els altres, però han generat expectatives o projectes. Entre ells anomenaria Adéu (2002), L’anticlub (2002) o Noel et busca (2012).

Et vas inspirar en la teva feina de professor per escriure L’edat del despertar?
Sí, és clar. No exclusivament L’edat del despertar, sinó tota la saga del club de la Cistella. La vida social i pedagògica d’un centre escolar, l’he viscuda des de les dues bandes, primer com a alumne i després com a profe. Segurament la saga conté elements trets de les dues bandes.

Hi ha algun personatge d’aquesta novel·la que sigui “real”?
Només n’hi ha dos, els bessons Tom i Jerry. Els vaig retratar com uns bessons que jo havia tingut a l’escola on treballava des de sisè fins a quart d’ESO. Es deien Nacho i Santi, i els vaig fer saber que els “faria sortir” en una novel·la.

Què t’agrada més: escriure per a joves o per a adults?
Cada estil té coses positives... Amb adults hi ha més promoció i amb juvenil, més vendes; amb adults hi ha menys contacte directe amb el lector i amb joves, més... El meu ritme de narrar i generar aventures casa bé amb els dos àmbits.

De què anirà el teu proper llibre?
Kamal i els alfabetistes (Edebé 2015) acaba de sortir. És una aventura esbojarrada, surrealista i molt divertida protagonitzada per un nano de 13 anys de pares turcs que viu a Berlín. Una mena de banda el persegueix perquè asseguren que és un d’ells, un alfabetista, que són persones musulmanes amb una taca a la pell en forma de lletra que han d’aturar la destrucció del planeta. El pobre Kamal no sap com encaixar aquesta història que, de mica en mica, es torna perillosa. L’acompanyen, aixó sí, el seu grup d’especialistes: la seva tieta Jasmin, que és un monstre; el seu amic mort Salomon, el cambrer punk d’una casa okupa veïna, un col·lega seu obsessionat pel sexe i un vell del barri molt fatxa a qui anomenen Hitler... Ja us podeu figurar quin panorama!

T’agradaria que es fes alguna pel·lícula basada en els teus llibres?
M’encantaria, perquè el cinema m’apassiona. I, a més a més, el meu estil narratiu és molt cinematogràfic i penso que els guionistes ho tindrien fàcil!

Com se t’ocorren els arguments dels teus llibres?
Hi ha coses que m’han explicat, que he vist o viscut, coses que he llegit, que d’alguna manera em motiven a tenir-les en compte (perquè m’emocionen, o m’anguniegen o em fascinen). Aquestes coses no tenen res a veure les unes amb les altres, però jo m’esforço a trenar-les en una història.

Quant de temps tardes per escriure un llibre?
Sempre en faig un parell a la vegada. És la meva manera de treballar. De vegades, si es tracta d’un encàrrec, m’he d’adaptar als temps que em proposen, però normalment m’agrada anar al meu ritme, sense pressions. Se’m fa difícil, doncs, parlar de temps real...

Continues treballant de professor?
Sí, ara sí. Torno a donar classes dos dies a la setmana. Sóc profe de dibuix tècnic al batxillerat.

Quin és el llibre que t’agradaria escriure i que encara no has pogut fer?
Els projectes que em fan gràcia, els acostumo a tirar endavant. Sempre. Escric el que vull, tinc aquesta llibertat. El llibre que vull fer, doncs, acabo fent-lo.

Com et sents més còmode: escrivint en català o en castellà?
Normalment escric en català. M’hi sento més còmode, i és la llengua que més estimo i la que faig servir cada dia. Ara bé, quan un projecte em demana el castellà, ho faig. M’agrada molt també el castellà, i molts dels meus autors favorits escriuen en aquesta llengua. La darrera vegada que vaig publicar en castellà (només) va ser l’any passat, el 2014. L’editorial Bambú em va comprar Kalimán en Jericó, una història dura que parla dels nens que viuen als carrers de Medellín, Colòmbia.

Com veus el món dels adolescents d’avui dia? Llegeixen?
Llegíem més els nens d’abans, però perquè els amants de la ficció no teníem les alternatives que tenen els joves d’avui. Actualment pots aconseguir històries de ficció (creatives, inventades...) en molts llocs, i abans només l’obteníem amb facilitat a través dels llibres. Ara bé, penso que qui no llegeix mai es perd una activitat de la vida que paga molt la pena. Em sap greu per ells, pels no lectors: es perden el plaer de fer-ho. 

Alumnes de 1r ESO

Una eclipsi ennuvolada

Divendres 20 de març hi va haver una eclipsi parcial de sol. Tothom qui ho va voler, va poder-la veure (amb l'inconvenient que el cel era molt ennuvolat) gràcies a les vuit màscares de soldadura que es van deixar al pati.  

dilluns, 23 de març del 2015

Un diari de l'esquiada

Primer dia
Ens hem llevat a les quatre del matí per ser a l'institut a les cinc i sortir cap a Andorra. En arribar a l'institut, ens hi hem trobat els companys. Ens hem assegut a l'autocar: els de 3r d'ESO al darrera, i els de 2n d'ESO, al davant. Quan hem entrat a Andorra, hem hagut de treure Internet del mòbil perquè quan surts del país costa molts diners. Hem arribat a l'hotel i hem deixat les coses al bar. Els professors ens han donat unes targetes per poder passar a les pistes. Ens hem preparat i hem anat fins allà. Hem pujat al telefèric, de sis persones. En arribar, hem anat a agafar els esquís. Hem hagut de dir la nostra talla de peu, el pes, el nom i si havíem esquiat abans o no. Hem agafat els esquís i ha vingut una senyora a separar-nos per grups, segons si sabíem esquiar bé, una mica bé o gens. A les 12 han vingut els monitors i han començat les classes. A les dues hem dinat a les pistes i a la tarda els que en sabien han anat per lliure i els que no, amb monitors. En acabat, hem baixat i hem anat a l'hotel. Hem agafat les maletes i hem fet grups per a les habitacions. Ens hem dutxat i molts hem baixat a recepció, que és on hi havia wi-fi. A les vuit hem anat a sopar i a les onze, a dormir.




Segon dia
Com que ja estàvem instal·lats a l'hotel, tot ha estat molt més fàcil. A 3/4 de 9 hem anat al menjador, on havíem quedat amb els professors. Hem començat a esmorzar. Quan hem acabat, hem pogut sortir pel nostre compte, fins a les deu, que és quan hem hagut d'anar a pistes. Per anar-hi hem agafat el telefèric. Un cop a dalt, hem anat a buscar els esquís a la gàbia. Aquest dia hi ha hagut problemes, ja que el dia abans alguns no havien guardat bé les seves coses i tot estava molt barrejat. Hem tardat un quart d'hora a organitzar-ho tot. En acabar cadascú ha marxat per lliure, fins a les dotze, l'hora que ens ha tocat començar la classe amb el monitor. Nosaltres, quan hem tingut lliure, hem baixat per pistes blaves o verdes, però hi havia gent que ja en sabia i se n'ha anat a les vermelles. Avui no ha fet gaire bon temps. Hem estat amb els monitors, però hem parat de seguida, ja que ha fet molt de vent i no s'hi podia estar. Hem anat a dinar a les dues. Hem dinat a pistes, en un bufet lliure. A la tarda no hem pogut esquiar perquè ha fet molt de vent i han tancat les pistes. Hem hagut d'esperar que obrissin el telecadira. Era el primer cop que hi baixàvem i hi ha hagut gent que ha tingut por. En arribar, hem esperat que arribés un bus gratuït que ens ha portat fins a l'hotel. Un cop allà, hem anat a l'habitació, ens hem dutxat i hi ha hagut gent que ha anat a la piscina. Ens han reunit a les sis a recepció i hem organitzat la festa que faríem a la nit. Hem hagut de pagar dos euros i ens han donat un tiquet, sense el qual no podíem beure. La festa ha estat de deu a dotze. Després hem anat a dormir.

Tercer dia
Com que avui ja tornàvem a casa, havent esmorzat hem anat a l'habitació a fer la maleta i a preparar-nos per pujar a pistes. Després d'esquiar, hem dinat al bufet i hem baixat a l'hotel. Quan ha arribat el bus, hem agafat les maletes i hi hem pujat. Hem començat el trajecte cap a Figueres. En entrar a Catalunya, ens hem pogut connectar a Internet. Hem arribat a l'institut a les vuit del vespre i tothom se n'ha anat a casa seva.

Rosalía Quintana (2n ESO A)

diumenge, 15 de març del 2015

L'estudiant rumberu del Monturiol

El dia 13 de febrer els alumnes de 4t d'ESO de l'optativa de música vam haver de fer, per al concurs "Els optimistes" de Catalunya Ràdio, una versió d'una cançó coneguda. Entre tots vam triar "El Gat Rumberu", de La Pegatina, i vam convertir-la en "El rei del Monturiol". (Podeu escoltar la cançó de La Pegatina en aquest vídeo oficial del grup.)



Tots junts, amb l'ajuda de l'Ernest Pibernat, professor de català, i de la Maria Company, professora de música, vam escriure la lletra i la vam passar al nostre to per poder cantar-la. En adaptar-la a la nostra partitura, també la vam fer més lenta. 
Un cop vam tenir feta la lletra, la vam practicar uns quants dies perquè la cançó quedés perfecta. A banda de cantar, també ens vam encarregar de la part instrumental: en Saül a l'acordió, en Jordi i en Marc a la guitarra i la Maria, al piano. Ens va costar que ens sortís bé a tots,
però vam posar-hi moltes ganes. 
Va ser una experiència molt bona i positiva. No havíem fet mai una cosa semblant.



Anna Bàrcena (4t C)

dimecres, 4 de març del 2015

L'optimisme té premi

La setmana del 9 de febrer va ser intensa per als alumnes de 4t d'ESO. Per una banda, havien de fer les proves de competències bàsiques. Per altra banda, havien de continuar amb el seu ritme d’estudi diari. Per últim, i no menys important, van participar en el programa Els optimistes, de Catalunya Ràdio. Aquest programa consisteix a enfrontar dos instituts responent preguntes de cultura general, actualitat, humor... L’INS Narcís Monturiol es va enfrontar a l’INS Santa Eugènia de Girona.
Durant cinc dies els alumnes, dos professors (Carles Pellejero i Joana Molina) i el director del centre (Miquel Turró), sota la direcció d’Albert Vico (reporter de Catalunya Ràdio), van anar fent les proves que els presentadors del programa indicaven. Hi havia molts tipus de prova: comprensió lectora, càlcul mental, geografia, musicals... Respecte a la prova musical, van haver de fer una cançó on es fes la pilota als presentadors. Havien d’agafar la part musical de la cançó que volguessin i canviar-li la lletra parlant dels presentadors i del programa. Però els nostres alumnes van voler anar més enllà. Es van engrescar molt. A part d’escriure la lletra de la cançó, van voler-la tocar en directe. Increïble! La veritat és que ho van fer molt bé!


Des del centre també estem molt contents per haver participat en el programa. Els valors que intentem transmetre s'hi van veure reflectits en tot moment: cohesió de grup, saber escoltar, saber entendre, respectar diferents opinions i arribar a un acord (en molt poc temps). A més, l’ambient va ser molt bo en tot moment. En definitiva, van ser unes hores molt ben aprofitades.
Per cert, vam guanyar. Però nosaltres pensem que els valors, els moments, veure tot l’espectacle que va generar la ràdio..., tot això va ser molt més important que no el fet d’haver guanyat. Serà un bon record!


Iván González (coordinador de 4t ESO)