divendres, 29 de maig del 2015

Aigua, esport i convivència

Els alumnes de 1r de batxillerat vam anar a Santa Margarita a fer unes activitats aquàtiques amb l'empresa Windiscovery. L'estada va ser d'un dia i mig (21 i 22 de maig). 
El primer dia ens vam dividir en diferents grups i ens vam repartir els esports de caiac, windsurf i paddle surf. Vam passar la nit al càmping de Joncar Mar, a pocs metres de la platja, gaudint d'unes bones instal·lacions i passant una bona estona amb els companys. Aquesta sortida ens ha fet adquirir el valor de la convivència i hem après a relacionar-nos entre tots. 
Tot i la forta tramuntana, ha estat una bona experiència que tornaríem a repetir sense pensar-ho, i la recomanem als alumnes dels propers anys. Volem donar les gràcies a l'Agustí per haver-se esforçat per fer possible aquesta sortida.

 


Laura Foti i Xènia Prat

London Getaway - 13, 14, 15th May 2015

El nostre autobús ens esperava davant de l'institut. Estàvem fascinats. Vam sortir cap a Barcelona a un quart i cinc de tres de la matinada. A l'aeroport del Prat vam agafar un avió de Ryanair. A dos quarts de set del matí es va enlairar.
Vam arribar a Londres deu minuts abans de les vuit (les 8:50 aquí). Un autobús ens esperava al pàrquing de l'aeroport. L'autobús ens va dur a l'hostal Wombat's. Aquest hostal era increïble: maco i molt original. 
Vam arribar a les deu del matí a l'hostal. Hi vam deixar les nostres maletes i vam marxar, amb el metro, a Baker street. Primer vam visitar Picadilly Circus. Vam veure moltes pantalles grans als edificis. Seguidament, vam anar a una plaça a menjar-nos els entrepans. Després vam fer-nos fotos a les típiques cabines de telèfon. A la tarda vam visitar el Big Ben, el London Eye i el Palau de Westminster. Després vam anar a Covent Garden. A Covent Garden hi ha moltes botigues de roba, pastisseries, restaurants... 
El segon dia plovia, però vam poder fer moltes coses. Vam anar a Harrod's, el centre comercial on compra la reina. Seguidament vam anar a Oxford street, un carrer amb moltes botigues. Vam comprar roba i souvenirs. Després vam anar al Museu de la Ciència. Va ser sorprenent! Seguidament vam tornar a anar a Covent Garden. Després vam tornar a l'hostal.
El tercer dia vam visitar Camden Market. Vam veure molts restaurants amb menjar de tot el món i botigues amb molts productes estranys. A la tarda vam anar a l'aeroport d'Stansted i vam haver d'esperar l'avió cinc hores. L'avió va aterrar a les dues de la matinada a Barcelona. No vam arribar a Figueres fins a les quatre de la matinada.


Sara Ruiz Marín (3r B)

dijous, 28 de maig del 2015

La feina del professor d'institut, vista per un alumne en pràctiques

Sóc Abel Lobato Molina, integrador social (TIS), i he estat alumne en pràctiques a l’Institut Narcís Monturiol durant uns mesos.
Primer de tot, vull començar l’escrit donant les gràcies a tot el professorat, als alumnes i en especial a la meva tutora, la Rosa Rodríguez, pel fet d’haver-me acollit des del primer dia amb els braços oberts i haver fet tan agradable la meva estada al centre.
El que més m’ha sorprès, sense cap dubte, és el bon ambient que es respira al centre, un ambient molt familiar que em va cridar molt l’atenció des del primer dia, cosa que facilita el treball en equip.
El fet de canviar de rol i passar d’alumne a professor m’ha permès empatitzar amb la feina que tenen. M'he adonat del sacrifici constant que suposa treballar en un centre educatiu i de la quantitat d’hores extres no remunerades que fan; molta d'aquesta feina no es veu ni es valora. 
Pel que fa a les meves pràctiques, si hagués de repetir l’experiència no dubtaria a tornar a aquest centre, ja que a nivell professional he après moltes competències metodològiques i recursos que en un futur em seran molt útils per dedicar-me al món social.
Per concloure, vull agrair l’oportunitat que m’ha brindat el centre. Gràcies a aquest període de pràctiques, he adquirit experiència i confiança suficient per poder afrontar el meu futur laboral.

Abel Lobato

El viatge perfecte

El viatge d’Itàlia va ser molt especial i divertit. Vam poder fomentar la camaraderia i vam conèixer un gran país. Vam visitar diferents ciutats (Verona, Burano, Venècia, Florència, Pisa i Lucca).
L’estada als hotels va ser molt curta i agradable, encara que vam haver d'aixecar-nos molt aviat. Arribàvem molt cansats després d'haver estat tot el dia caminant per les ciutats, i vam haver d'anar cada dia amb autocar perquè les ciutats eren bastant lluny dels hotels. Però a l'autocar no ens vam avorrir pas: vam veure pel·lícules, vam xerrar, vam cantar, etc.
Quant al tema del menjar, esperàvem menjar molta pasta, ja que és molt típica d'Itàlia, però els plats van ser molt variats i bons. A més a més, ens van deixar temps lliure per passejar per les ciutats i per poder comprar records per a la família. Els horaris per menjar eren diferents  quasi cada dia, ja que un dia podíem menjar al restaurant i el sopar era lliure (o a la inversa).
Les visites als museus van ser llargues, però alhora entretingudes i interessants. Vam poder visitar diferents museus i aprendre'n molt, però el que més ens va impressionar va ser L'Acadèmia, on hi ha el famós David de Miquel Àngel (l'escultura de l'home perfecte).
El viatge va ser preciós, màgic, inoblidable, esgotador... Sí, no podem negar que va ser esgotador, però si no fos per aquest esgotament que vam haver de “suportar”, ara mateix no tindríem aquest record tan meravellós als nostres cors.



Alumnes de 4t d'ESO

Perfums i cremes romans... i una gimcana a Empúries

Publiquem en aquesta entrada dos textos escrits pels alumnes de llatí de 4t d'ESO. Gratias ago plurimum omnia, Montse!

El dia  17 d’abril, ante diem quintum decimum Kalendas Maias, uns alumnes de 4t de llatí vam anar a la biblioteca per fer perfums i cremes tal com ho feien els romans. Per elaborar la crema vam fer servir grassa de porc amb diferents tipus d'essències de diferents aromes. I els perfums els vam fer amb oli d'ametlles i barrejant també diferents tipus d'aromes.
Vam obtenir cremes i perfums amb olor de menta, rosa, espígol, romaní i altres.
Ho vàrem fer per així poder participar en una activitat de la V trobada d’alumnes de llatí de 4td’ESO el dia 21 d’abril, ante diem undecimum Kalendas Maias. L'activitat consistia a olorar les cremes i els perfums i intentar endevinar quina olor feien.



El 21 d’abril de 2015 els alumnes de llatí de la província de Girona van participar en una trobada d’alumnes d'aquesta matèria. La trobada, que es va fer a Empúries, va començar amb un discurs dels organitzadors i l’alcalde de l’Escala. Després tots els alumnes van formar grups per fer una gimcana. A la gimcana es van posar a prova els nostres coneixements de llatí i van aprendre'n de nous. En acabat, vam fer un pradium (dinar) en el qual els alumnes havien de portar un aperitiu de l’època romana.
Durant la trobada vam conèixer alumnes dels altres instituts. Ens van agrupar amb diferents instituts i vam fer diferents proves, com ara trobar diferents parts de les ruïnes d’Empúries, relacionar cada símbol amb el Déu corresponent, representar un diàleg vestits de romans i esclaus, identificar les olors dels perfums, mesurar un mur amb el teorema de Tales o construir un puzle de la domus romana.
Al final de tot van entregar premis als alumnes que havien fet millor la gimcana. Quan vam tornar a l’institut ens van fer la foto que veieu a sota d'aquestes ratlles, amb la samarreta commemorativa. Va ser un dia genial!





L'experiència dels Regals de lectura

Al llarg del curs escolar 2014-2015, s'ha dut a terme el projecte "Regals de lectura". Aquest consisteix que un grup d'adolescents del nostre centre vagin voluntàriament a llegir a dues escoles de la ciutat: el Salvador Dalí i l'Anicet de Pagès. Hi ha diversos grups, repartits al llarg dels cicles del col·legi en qüestió. Cada parella s'encarrega d'oferir material literari a l'aula que de bon començament els va ser assignada.
Puc dir que estic ben orgullosa d'haver format part d'aquesta unió d'estudiants.
Partim de la base que no tothom és capaç d'estar-se durant un temps determinat amb complets desconeguts, i menys encara haver-los de parlar. Ara fem memòria i recordem que són nens: per tant, a vegades és difícil fer les coses de manera que a ells els agradi. Si parlar amb un conegut durant cinc minuts ja pot aconseguir atabalar-nos, tinguem en compte com és el fet d'haver de passar-te part d'alguna tarda sent l'entreteniment de les criatures.
És un xou en directe. No està de més preparar-te un parell de temes de conversa per si encara queden amb ganes de més, en acabar de llegir els textos i fer-los preguntes sobre les lectures. Un cop acabat el nostre pla A, llegir, potser ni tan sols cal donar a conèixer el B i el C, ja que possiblement siguin ells els que et van guiant a poc a poc. Aquí és quan comença la ronda de preguntes. Principalment, et fan saber les seves preocupacions sobre el fet que "tornarem a ser els petits en un entorn de persones d'edat més avançada", el qual tots hem patit; i a continuació et fan preguntes d'aquesta temàtica. No en poden faltar d'altres més personals típiques de l'edat, que, sent sincers, es fan per xafarderia.
De mica en mica, acabes acostumant-te a veure'ls i a conversar amb ells. No només a les sessions que et pertoquen, sinó fora del centre. No deixen de ser nens, i, com és costum, saluden a tota mena de conegut pel carrer. Sincerament, aquí pecàvem tots dos bàndols: tant ells com jo. Ells em cridaven des de la distància, i jo els preguntava sobre la classe i altres temes.
La meva experiència ha sigut molt gratificant. Encara recordo el primer cop que vam anar-hi el meu company i jo. Estàvem neguitosos rere la porta, a punt d'endinsar-nos a "vés a saber on". "Qui em manarà a mi fer aquestes coses?", vaig pensar abans de picar a la porta. No podia deixar de rumiar si els agradaria la nostra manera de dur la tarda. Per sort nostra, sí.
Personalment, penso que si ens hem d'estar veient durant aproximadament una hora, millor estar-s'hi amb un somriure; per tant em limitava a fer comentaris amb el meu humor característic. Em van sorprendre en diverses ocasions: quan preguntàvem la seva opinió sobre un aspecte de la lectura, ens contestaven coses molt interessants. Aquesta n'és una altra: no ens agradava quedar-nos amb el típic "Us ha agradat?". Segons nosaltres, aquesta pregunta es quedava massa curta.
En conclusió, han sigut unes tardes meravelloses. Recomano fer-ho a tothom.

Sílvia Ayala (3r D)

diumenge, 24 de maig del 2015

English Time: Workshops and Masterclass

Les professores Gemma Martínez i Raquel Feliu, creadores del projecte English Time, van organitzar un esdeveniment anomenat Masterclass. Divendres 22 de maig ens vam reunir, a Figueres, tots els centres que fan English Time a l'Alt Empordà i en grups vam fer tallers. Hi vam participar alumnes de quatre instituts de Figueres (Narcís Monturiol, Cendrassos, Ramon Muntaner i La Salle), Vilafant, Llançà i Cadaqués. Del nostre institut, hi vam anar la classe de 2n ESO A.



Quan vam arribar a classe, ens van donar els nostres Passports. En aquest document es deia on havíem d'anar exactament. Cada passaport tenia, a la part de darrera, una llista per apuntar els contactes dels nous amics que faríem, i els pins de I Love English Time. Quan vam arribar al pavelló ens vam retrobar amb molta gent coneguda i els professors ens hi van deixar anar abans no vam entrar. De sobte, la Raquel va sortir del pavelló i ens va dir que ja era l’hora de començar les activitats.
EL pavelló estava decorat amb la bandera anglesa i la bandera nord-americana. Hi havia diverses cabines de telèfon de Londres fetes de cartó que senyalaven els tres circuits de tallers (London, Sydney i New York).
A cada circuit, hi havia deu activitats diferents. EL primer Workshop estava dirigit per uns alumnes de 2n de batxillerat de l'institut Cendrassos i tractava d'experiments químics. El segon Workshop el dirigien les professores del nostre institut, (a London, la Maria Martínez i la Judith Molas), que ens van ensenyar a fer una wallet (cartera o moneder). El tercer era un trivial, on se'ns feien preguntes i en grup les responíem. El quart consistia a resoldre un assassinat. El cinquè Workshop tractava de geografia: havíem de situar cada país d'Europa en un mapa del continent. En el sisè vam aprendre la piràmide alimentària. En el setè ens posaven un fragment d’una cançó i havíem d’endevinar quina cançó era. El vuitè era un joc anomenat Who I am? (qui sóc?); ens van posar al front una etiqueta amb un nom que no podíem veure, i havíem d’anar fent preguntes per descobrir-lo. El penúltim Workshop era un dictat en parelles: un escrivia i l’altre havia d'anar corrents a veure el text que dictaria tot seguit. I a l’últim calia sumar els números de la data de naixement per saber la nostra personalitat.
Vam tenir quinze minuts d’esbarjo, per anar al lavabo, esmorzar i conèixer gent.
Va ser una jornada excel·lent. CONGRATULATIONS a les organitzadores!



Tito Barba (2n A)

dilluns, 11 de maig del 2015

Crònica de Sant Jordi

8.00 Sóc de camí a l'institut. Avui vaig lleugera; no porto motxilla, ja que és sant Jordi i a l'institut no farem classe.

8.15 Entra cadascú a la seva respectiva classe, xerrant animadament sobre els tallers i les roses que regalaran als seus estimats i estimades.

8.30 Ens expliquen com hem de fer una original llibreta personalitzada, i les duem a terme amb bon ambient, música i riure.

9.30 Ja hem acabat tots el nostre llibre. A tots ens ha agradat, i estem satisfets amb el resultat. Ara mateix estem baixant les escales per anar a la sala d'actes a veure l'obra de teatre que el grup d'actors i actrius de l'institut han preparat.

10.15 Entrem a la sala d'actes. Ens asseiem a primera fila. Presentem l'obra i comencen. Vaja, hem quedat atònits davant la interpretació dels actors i les actrius. Ho han fet molt bé i tenen un nivell molt bo.

11.15 Ara som al gimnàs de l'institut. Algunes noies de 3r han preparat un ball i estan a punt d'exhibir-lo. Comencen.

11.45 Han acabat de ballar. Ho han fet molt bé, també! Semblen professionals. Ara mateix som al pati una estona abans de marxar al Parc-bosc.

12.00 Marxem al Parc-bosc. Hi anem tots els de 2n d'ESO. Som molts!


12.15 Ja hem arribat i ens hem assegut en uns "bancs" del parc. Ens hem preparat per assajar les obres de teatre i fotografiar-les. Aquest joc, ens l'ha proposat la professora de visual i plàstica, i ens ha semblat bona idea.

13.15 Hem acabat i ens han deixat una estona lliure pel parc. Som tots en una espècie de roda lluitant per tenir-hi un lloc.

14.00 Som a la cantina. Estan donant els premis del concurs literari. El guanyador ha estat en Pep, de la nostra classe.

14.15 Ens acaben de dir que ens deixen estar al pati fins que toqui el timbre.

14.45 Toca el timbre. Fi de Sant Jordi a l'institut. Ara celebrarem Sant Jordi amb les persones que estimem.

Cindy Gómez (2n A)

dimarts, 5 de maig del 2015

Els regals de lectura, vistos des de l'escola

La setmana vinent els alumnes voluntaris de 3r i 4t d'ESO que participen en els Regals de lectura faran la cinquena i última sessió. En el text que llegireu a continuació, els tutors de cicle mitjà i cicle superior de l'Escola Salvador Dalí fan una valoració molt positiva d'aquest projecte, que va arrencar el curs passat i es du a terme també a l'Escola Anicet de Pagès. L'àlbum de fotos correspon a dues de les sessions de lectura del mes d'abril.

L'escola Salvador Dalí hem gaudit dels Regals de Lectura de l'Institut Narcís Monturiol.
Com en tots els projectes en què les persones són les protagonistes, hi ha hagut algun o altre problemet... res important i fàcil de resoldre.
D'altra banda, valorem aquest projecte com una iniciativa molt positiva i creiem que aporta molts avantatges i beneficis al nostre alumnat.
Per part dels nois i noies de secundària, és una experiència molt enriquidora preparar, llegir, dialogar i, sobretot, i el més important, connectar amb l'alumnat més petitó. De ben segur que els serveix per a millorar la seva dicció, la seva comprensió, el seu raonament i els reforçarà la seva autoestima.
Per part del nostre alumnat, cal dir que esperen aquestes estones amb moltes ganes i entusiasme. Gaudeixen de l'activitat i els serveix de referent.
Moltes gràcies per aquesta feina i endavant!
Us esperem el curs vinent!
Salutacions!

Tutor i tutores de l'Escola Salvador Dalí