dijous, 29 d’octubre del 2015

Pau Carballo: "Em vaig sentir com a casa"

Cinc nois de 4t ESO i tres de 2n de Batxillerat han realitzat un viatge a Letònia, acompanyats de dos professors, i hi han après una mica la seva forma de viure i altres conceptes, com per exemple la seva gastronomia i la seva cultura. Hem entrevistat un dels alumnes de 4t, Pau Carballo. 

Els alumnes de 4t ESO i 2n de Batxillerat que van viatjar a Letònia.


Com ha anat el viatge?
Molt bé! Ha sigut realment una gran experiència.

Què heu fet, tant a l'institut com fora de l'institut?
Vam fer moltes activitats, com anar amb bobsleigh, amb telefèric...

Quins pobles o ciutats heu conegut a part de la capital? 
Nosaltres estàvem a Gulbenc, un poble, i només vam poder visitar la capital, Riga.

Com us han acollit?
Molt bé, em vaig sentir com a casa.

Com valores aquest viatge? T'agradaria tornar? Per què?
És una experiència fantàstica perquè coneixes gent d'altres països i els seus costums. Sí.

Sabeu quin esport és més important a Letònia?
El bobsleigh, un esport d'hivern que consisteix a tripular un trineu per una superfície de glaç semicilíndrica. Han guanyat moltes medalles olímpiques.

Hi ha molta població, a Letònia?
No gaire, hi ha molta emigració cap al sud d'Europa.

Com és el clima?
Molt fred.

Jhonathan Soliz i Wilher Barros

dijous, 22 d’octubre del 2015

Rosa Abulí: “Hi ha de tot. Jo crec que s’ha d'estimar els alumnes per bones persones, a vegades no tot és treure deus”

Entrevistem la Rosa Abulí, una de les professores de cicles formatius de perruqueria i estètica, que viu a Sant Climent Sescebes. En aquesta entrevista ens explicarà diferents aspectes de la seva feina.


Quants anys fa que treballes com a professora de cicles formatius de perruqueria?
Fa gairebé 15 anys.

T’agrada la teva feina? La canviaries per alguna altra professió?
Sí, m’agrada molt la meva feina. No la canviaria per cap altra professió.

Els teus alumnes són bons alumnes?
Hi ha de tot. Jo crec que s’ha d'estimar els alumnes per bones persones, a vegades no tot és treure deus.

Per a tu et suposa una despesa de gasolina anar cada dia de Sant Climent a Figueres i després tornar a pujar a Sant Climent?
És benzina i temps. Amb el primer pati de 30 minuts en faig prou per anar de Figueres a Sant Climent i tornar.

Per què vas agafar els cicles formatius de Perruqueria?
Abans de ser professora, era l'ofici en què jo volia treballar de gran. També volia ensenyar i transmetre; no és el mateix ensenyar sense transmetre.

De petita ja t’agradava la perruqueria?
Sí. Als set anys ja treballava els dissabtes en una perruqueria en la qual em pagaven 14 pessetes, que equival a 10 cèntims d’euro.

Què destaques del teu pas pel centre, per ara?
És com una segona casa per a mi. Li he agafat molt de carinyo des del primer dia.

Acabem amb algun consell?  
Fes el que t’agrada i fes-ho amb el cor. Has de fer el que realment t’agrada.

Sara Cayuela i Paola Caporale

dilluns, 19 d’octubre del 2015

L'INS Monturiol forma part d'un grup de treball sobre la deportació i l'exili

El nostre centre, juntament amb nou centres de la comarca, forma part d'un grup de treball impulsat per professors d'història. El grup de treball es va crear l'any 2011 a partir de la commemoració del dia de les víctimes de l'holocaust. El formen professors de secundària interessats a reflexionar sobre els temes de la deportació, l'extermini i l'holocaust i a treballar-los amb els seus alumnes.
El grup de treball, en coordinació amb el Museu Memorial de l'Exili de La Jonquera (MUME), pretén dissenyar i promoure activitats pedagògiques per transmetre a l'alumnat de secundària la transcendència històrica de la deportació i l'exili. El MUME és un centre d'interpretació que recorda els exilis provocats per la guerra civil d'Espanya i de Catalunya.
També volen organitzar l'abril del 2016 una visita als camps de Mauthausen i Auschwitz (Alemanya).


Jhonathan Soliz i Wilher Barros

Alba Góngora i Mar Ruiz, jugadores de futbol femení del Cabanes: "Hem de fer una dieta equilibrada i no menjar llaminadures"

Alba Góngora i Mar Ruiz són alumnes de 3r ESO. Totes dues juguen a futbol a l'equip del Cabanes, un dels més potents de la comarca. En aquesta entrevista ens donen informació sobre un esport, el futbol femení, que és prou conegut per a nosaltres però té poca popularitat en general.


Per què heu triat aquest esport?
Alba: Perquè quan veia el meu pare jugar al futbol, ho vaig provar, i em va agradar.
Mar: Perquè em vaig cansar del taekwondo, vaig anar a veure un partit de la meva cosina i ho vaig provar.

Quant de temps fa que jugueu a futbol?
Alba: Vuit anys.
Mar: Cinc anys.

Quants dies entreneu a la setmana?
Alba: Entrenem dos dies a la setmana el dimecres i el divendres. Al cap de setmana normalment fem partits.

Sou moltes noies a l'equip?
Alba: A l'equip som 18, però si comptem totes les noies que hi ha a Cabanes, som unes 100.

A quina lliga jugueu? Com va la temporada?
Alba: Juguem a la lliga de Girona i fins ara hem guanyat tots el partits.

Quina alimentació heu de seguir per estar en forma?
Mar: Una dieta equilibrada i no menjar llaminadures. Podem menjar xocolata per tenir més energia.
Alba: Si hem de dinar abans d'un partit, ens fan menjar pasta.

En quina posició jugueu?
Mar: Portera.
Alba: Davantera.

Creus que el futbol femení no és tan important com el masculí?
Alba: No. La gent, en general, troba més important el futbol masculí que el femení, però ara hi ha quasi tantes noies com nois.
Mar: Ens discriminen molt.

Per què creus que la gent no dóna tanta importància al futbol femení?
Alba: Perquè des de sempre el futbol és masculí. Si no li donen tanta importància és perquè diuen que és un esport per a nois.

Més endavant voldríeu ser jugadores professionals?
Alba: Sí, m'agradaria.
Mar: Sí, estaria molt bé ser jugadora professional.



Omaima Regrag, Borislava Veskova, Paola Caporale

divendres, 16 d’octubre del 2015

Tres recomanacions: llibre, pel·lícula i sèrie de televisió (I)

Ens agradaria introduir aquest article informant els lectors que cada mes farem la recomanació d’un llibre, una pel·lícula i una sèrie de televisió.
En aquesta recomanació del mes d'octubre parlarem de Heat, una pel·lícula de Michael Mann amb Al Pacino i Robert de Niro, d'Els herois i Los soprano.
Heat és una pel·lícula de 1995 dirigida per Michael Mann, amb Robert de Niro i Al Pacino com a protagonistes, juntament amb Val Kilmer. La història es centra en Neil McCauley, un delinqüent professional, i Vincent Hanna, un policia de la divisió de robatoris i homicidis de la policía de Los Angeles.
Els herois és un llibre centrat bàsicament en una guerra entre l’exèrcit de “la unió” i el dels homes del nord, específicament en una batalla cruenta i salvatge entre els dos exèrcits. Un llibre entretingut per passar una bona estona llegint.
Los soprano és una serie de televisió de HBO que incloïa el difunt James Gandolfini. Fent referència a moltes pel·lícules tan icòniques com El Padrino o Uno de los nuestros, es centra principalment en la família de Tony Soprano, el líder de la màfia de Nova Jersey.  És una serie molt aclamada i guardonada, de gènere dramàtic, amb moltes dosis d’humor.



Pep Barba i Dani Blanco

dijous, 15 d’octubre del 2015

Anna Lara, treballadora de la cantina: "Alguns dels productes que tenim són ecològics"

Hem entrevistat l'Anna Lara, que, juntament amb la Margui, s'encarrega de la cantina de l'institut, un dels espais més importants i concorreguts de l'institut.


Com és la relació amb els professors i els alumnes?
És molt bona, la relació.

Els alumnes compren de tot o només compren brioixeria?
No, compren més entrepans i algunes coses com patates. Una mica de tot.

Quins entrepans es venen més a l’hora del pati? I quines begudes?
Els entrepans de fuet i, de beguda, el Bifrutas.

Quins entrepans es venen menys a l’hora del pati?
Els entrepans de salami i de xoriç.

A quina hora soleu començar a treballar als matins? I a quina hora soleu marxar de l’institut?
Depèn. La que obre la cantina ve a les 7 i se'n va a les 11:45, i la que ha vingut a les 11:00 se'n va a les 5.

Al migdia quants alumnes es queden a dinar? Ho fan perquè tenen activitats de tarda?
Es queden molts pocs alumnes a dinar, però els dimarts es quan se'n queden més.

Això de treure les patates Gublins, a què és degut?
Va ser decisió meva i de la Margui, perquè vèiem que els alumnes compraven Gublins i no compraven entrepans.

D’on vénen els embotits i el pa i tota la secció de brioixeria? I els altres productes (hortalisses, verdures...)?
El pa ve de la Fleca Gardella, l'altre pa de Pacfren, i els panets els faig jo. La pastisseria ve d'aquí Figueres; l'embotit ve del Gros Mercat, menys el pernil i el formatge; les begudes vénen d'una distribuïdora de Vilamalla i les patates, de Frit Ravich; el cafè ve d'una empresa que és diu Callís i alguns dels productes que tenim són ecològics.

A l’hora del pati és quan teniu més feina. Abans i després del pati, quines tasques feu?
Abans del pati preparem els entrepans i després del pati preparem el dinar.

Com decidiu el plat del dia?
El fem cada dia, tret del divendres, que és quan tanquem més aviat. El menjar que fem no el repetim en tot el trimestre. I els altres menjars, els tenim preparats amb antelació.

Només cuina la Margui o cuines tu també?
Ho fem a mitges.

Sara Cayuela i Paola Caporale

Emili Pérez, exarquitecte i professor de secundària: “El món de la construcció és un món complicat, amb gent molt dolenta”

Els professors Jordi Vázquez, de matemàtiques, i Emili Pérez, de tecnologia, abans de dedicar-se a l’ensenyament van ser arquitectes. L’Emili, arquitecte tècnic, ho va haver de deixar per les dures condicions de la seva feina. En Jordi encara fa d’arquitecte esporàdicament.



Quan i com vau decidir fer-vos arquitectes?
(Jordi) Jo sóc del pla d’estudis que es feien sis anys de batxillerat i COU. L’estiu després del COU vaig estar dubtant entre mates i arquitectura, i finalment vaig triar arquitectura; però he acabat fent mates.

(Emili) Jo tenia 17 anys, abans de fer el COU també, però jo feia tres anys de batxillerat, i també vaig fer això: vaig triar arquitectura. En aquell moment havies de triar alguna cosa, encara que fos per obligació.

Vau estudiar arquitectura o alguna altra carrera?
(Jordi) jo vaig estudiar dret perquè en aquell moment havies de fer plànols de l’ajuntament, al costat de l’advocat, i ho vaig estudiar per saber-ne alguna cosa.

(Emili) Jo ja he pensat fer alguna cosa, però per “hobby”. A mi m’agrada molt la història, i algun dia m’agradaria fer la carrera d’història, però a distancia.

A quin tipus d’arquitectura us vau dedicar?
(Emili) Jo a l’arquitectura tècnica. No es tracta de dissenyar els edificis, sinó de supervisar l’obra, els paletes, com es fa tot i si es fa correctament. Treballava amb una constructora i he supervisat obres de tot tipus. N’he supervisat alguna d’important, com l’edifici de la justícia de València, i després habitatges, oficines.

(Jordi) Jo en feia de tots tipus. He estat treballant amb dos ajuntaments, amb un consell comarcal. He fet també edificis de tot tipus, amb un promotor en particular. He fet habitatges, edificis petits. Amb l’ajuntament d’Olot he fet un pavelló, que per a mi és el més gran que he treballat com a arquitecte. L’obra individual avui dia no existeix, fa molt de temps que no existeix. Tu hi participes, hi poses el teu granet de sorra i la teva opinió, i papers tots els que vulguis; t’hi pots avorrir, fins i tot.

Us agradava la vostra feina d’arquitecte?
(Jordi) Jo encara faig d’arquitecte; poca cosa, però encara sóc arquitecte.

(Emili) Jo ho vaig deixar perquè no m’agradava. El que estava fent potser m’agradava, el que no m’agradava era l’entorn, no eren els meus companys. No m’agradava el món de la construcció. És un món molt dur, amb gent molt dolenta. S’ha d’anar amb quatre ulls. És un món complicat, amb gent molt dolenta, i jo no sóc així.

(Jordi) Jo m’ho he trobat amb algun promotor: “O li dius al constructor o al paleta que faci això així o et presento la carta de renúncia. Només he de fer que la firmi l’ajuntament, i hi haurà un responsable que et pararà l’obra”. Això passava després d’estar batallant una setmana, i jo els últims dies no dormia. S’arribava a  un moment que havies de recórrer a les amenaces verbals i dir-li al promotor: “Escolta, jo li dic això al paleta i el paleta se'm toreja. Jo no sé si tu l’hi dius, però tu ets el que els manes i el que els pagues. Si tu li dius al paleta que no ho faci, cap problema; renuncio a l’obra, et paren l’obra i et busques un altre arquitecte”. El problema que els paletes no facin cas es que després passa alguna cosa i se la carrega el arquitecte.
(Emili) Jo ja he hagut d’aturar alguna obra. He viscut això de la corrupció, entre els anys 1998 i 2007, exactament. Des de la Llei del sòl, que va fer Aznar, fins a l’any 2007, ha sigut tot una porqueria. Ho vaig deixar per això: molta corrupció, molta gent que no feia el que havia de fer, gent que anava a agafar-te.
Us agrada la feina de professors o preferiu l’arquitectura?
(Emili) Jo ho tinc molt clar: no tornaré mai a l’arquitectura. M’agrada la feina de professor, la veritat és que m’agrada molt. Des del 2007 no m’he pogut dedicar massa a l’arquitectura degut a la crisi, però el temps que porto com a professor m’ha agradat molt, i no tornaré a l’arquitectura.

(Jordi) Jo l’arquitectura la vaig “deixar” al 92, per dir-ho d’alguna manera, per culpa de la crisi. Ho vaig mig deixar a la crisi que hi havia al 1991, que va ser pitjor que la que hi ha ara. Vaig estar treballant d’arquitecte municipal a l’ajuntament d’Olot. Vaig tenir tres accidents, un per culpa meva i els altres dos no, i em vaig dir: o marxo de l’ajuntament o tanco el despatx. I vaig decidir plegar de l’ajuntament.

Què n’opineu, del “boom immobiliari”. Us ha afectat?
(Emili) Sí, ens ha afectat. Vaig deixar la feina d’arquitecte per la situació que hi havia a l’estat.

(Jordi) Jo t’ho resumiria amb una sola frase: a mi l’ensenyament, com a arquitecte, m’ha permès dir que no a moltes coses i a moltes persones que no m’interessen gens en absolut. Potser si no hagués treballat a l’ensenyament no ho hauria pogut fer.

Com a arquitectes, valoreu algun monument, edifici important o barri perifèric de Figueres.
(Emili) Jo no puc valorar-ho perquè no havia treballat mai aquí ni conec Figueres.

(Jordi) De Figueres, un edifici que ja no hi és i que em vaig cansar de veure’l de petit, abans no el van enderrocar, és el que hi havia on ara hi ha el Museu de l’Empordà, a la Rambla. Era la Cambra de Comerç, un edifici preciós. Qui el va enderrocar va ser l’ajuntament de Figueres.

Tito Barba

dijous, 8 d’octubre del 2015

“Tots els oficis haurien de ser vocacionals, tothom hauria de treballar en el que li agradés més”

Durant aquestes primeres setmanes de curs, hem preguntat a vint dels vuitanta professors de l’institut, de diferents matèries, edat i sexe, per què van escollir la feina de l’ensenyament: per vocació o com a sortida laboral.
També hem volgut saber si deixarien la docència si sorgís una oportunitat que els agradés més o mantindrien el seu ofici.
Després de fer aquesta enquesta, hem elaborat un gràfic on es pot observar l’elecció de la docència com a vocació o bé com a sortida laboral, el qual podeu veure a continuació:
Hem vist que cinc dels professors entrevistats deixarien la docència per una oportunitat que els agradés més i quinze no la deixarien.
Després d’aquesta recerca, hem arribat a la conclusió que un ofici s'hauria d'exercir per vocació. Molts professors ens ho han dit: "tothom hauria de treballar en el que li agradés més".
Pep Barba i Dani Blanco

Ioga a les aules

L'any passat a l'hora d'anglès, amb la professora Raquel Feliu, els alumnes de 2n d'ESO van fer un petit exercici sobre el ioga. Va ser a finals de maig, poc abans del període dels exàmens finals. L'exercici es va fer precisament per relaxar els alumnes abans de les proves.
En aquest enllaç de la pàgina web d'English Time teniu les sis recomanacions per relaxar-vos abans d'un examen. També hi podreu veure les dues fotos que publiquem i un vídeo:

Jhonathan Soliz