Milers d'estudiants a Catalunya i Espanya s'enfronten al
problema del fracàs escolar, que afecta un terç dels joves que es troben en
edat de completar els seus estudis obligatoris. Aquesta xifra no ha canviat
substancialment des de 1995 i se situa, segons les últimes estimacions, en el
29% dels alumnes, el doble que la mitjana europea.
Encara que normalment s'entén per fracàs escolar la
impossibilitat d'aconseguit el títol màxim d'educació obligatòria, actualment
el de graduat en ESO, entenem que l'abandonament escolar és el fet d'un procés
de desafecció i desvinculació progressiu de l'alumne amb l'entorn escolar que
pot tenir els seus orígens en causes diverses. Una anàlisi de les
dades del Ministeri d'Educació espanyol, així com d'altres estudis recents que
han abordat el problema del fracàs escolar, permet saber que comença en
l'educació primària: als 10 anys, un de cada deu nens no està en el curs que li
correspon per edat, cosa que marcarà la resta del seu itinerari educatiu.
Opino que aquest problema entre els estudiants es deu a la
societat en què vivim avui dia. Els joves són fàcilment influenciables,
i és precisament això el que s'ha d'intentar canviar. Sovint, alguns nois entren al món de les drogues o de l'alcohol perquè es senten aïllats de la resta de companys. Intenten
incloure's al grup de la manera equivocada.
Per altra banda, hi ha el tema econòmic i la crisi a l'Estat espanyol.
Moltes famílies no poden pagar la despesa de material d'alguns centres, i
alguns joves han de deixar els estudis per posar-se a treballar i així ajudar
la família.
Alguns joves segueixen sense poder estudiar degut al pèssim estat de l'economia del país, o, senzillament, per descarrilament en els
estudis.
Cindy Gómez