dilluns, 13 de juny del 2016

Estem connectats

Des de no fa gaire, les xarxes socials han impactat en la nostra vida, i la seva importància ha anat augmentant, fins a fer-se gaire bé imprescindibles per a alguns de nosaltres. En molts casos relacionades amb l’administració, aporten una excel·lent eina de comunicació i poden millorar la innovació. A més, generen respostes immediates dels usuaris, són molt pràctiques i estalvien temps. En general, si el seu ús és l’adequat, ens poden millorar la vida d’una manera notable.
Però no sempre és així. Sobretot entre els adolescents, per als quals aquestes xarxes s’han convertit en el seu dia a dia, i no sempre en fan un bon ús. A part de les addiccions que poden generar, poden comportar desconcentració, disminució de la productivitat o fins i tot la despreocupació pels estudis.
També poden ocasionar una falta de privacitat, i no tots en som conscients. És per això que hem de vigilar i ser cautelosos a l’hora d’actuar a la xarxa i no compartir imatges o dades personals que puguin comprometre’ns. Aquesta pràctica pot generar casos de  suplantació d’identitat o fins i tot ciberbullying o grooming.
A l’institut, les tres xarxes més utilitzades són Facebook, Twitter i Instagram. A continuació, farem una introducció de cada xarxa social.

Facebook:
La xarxa social va ser llençada el 2004. Va ser fundada per Mark Zuckerberg, estudiant de la universitat de Harvard. La xarxa permet afegir gent com a amics, enviar-los missatges i compartir enllaços, fotos, vídeos i altres coses.


Twitter:
Creada per Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone i Evan William, va ser llençada el 13 de juliol de 2006. Twitter permet als seus usuaris enviar i llegir missatges de text d’un màxim de 140 caràcters.



Instagram:

Especialitzada en una aplicació mòbil, és una xarxa social creada per Kevin Systrom i Mike Krieger. Va ser llençada el 6 d’octubre de 2010. Permet fer i compartir fotografies, aplicar filtres i vídeos d’un màxim de 15 segons. 

Les gràfiques següents mostren els resultats de les enquestes que hem fet a una classe de cada curs d’ESO al nostre institut. Com podem observar, les dues xarxes més utilitzades en tots els cursos són Instagram i Facebook. En canvi, Twitter és la que menys utilitzen els alumnes.






Xavi Cuadrado és professor d’Educació Física al nostre centre. És molt actiu a les xarxes socials.

Què n'opina de les xarxes socials?
Actualment és l'ina d´informació, comunicació i relació social més forta a nivell mundial

N’utilitza alguna? Quina?
Facebook, Twitter, Instagram.

Sap si en aquest institut, o en algun en els quals ha treballat, hi ha hagut casos de cyberbullying?
Sí. Els  grups de WhatsApp i Facebook on es passaven  fotos o comentaris d'algun company per riure-se'n al grup.

A quina edat creu que s’haurien de començar a fer servir les xarxes socials?
Als 14 està bé.

Què en pensa sobre la falsificació de l’edat per tal d’accedir a certes xarxes?
Malament. Qualsevol menor pot tenir obert un compte de Facebook, ja que no hi ha cap control d'edat. Els pares haurien de donar un consentiment firmat digital que demostrés que estan assabentats que el seu fill n’ha obert un.

Com creu que es podria regular amb més eficàcia?
Amb permisos paterns, comptes compartits obligatòriament amb pares, o bé que els arribés, als pares, una alerta al mòbil o per mail si un fill menor obre un compte a algun dispositiu.

En quin aspecte creu que milloren les relacions, gràcies a les xarxes socials?
En tots els aspectes: tens la possibilitat de conèixer, relacionar-te o mantenir contacte amb molta més gent de tots els àmbits i trobar amics, companys, familiars  que no has tornat a veure mai més i fer grups. També a nivell sentimental les xarxes i aplicacions han tingut molt èxit pe trobar parella.

Creu que les xarxes socials condicionen la vida de les persones? Ho nota d’alguna manera en els alumnes?
Molt. Dediquem moltes hores al dia a mirar informació, compartir fotos, fer comentaris, etc., que es pengen constantment a les xarxes. Som addictes a la informació instantània. Alguns tenen una gran addicció i no poden estar sense mirar el mòbil ni un minut a classe; no estan concentrats per culpa del mòbil i els grups de Waps i Facebook. És com xerrar  o passar-se els papers d'abans a classe.

Li són útils en la seva professió?
Sí, perquè estic a grups, portals, webs professionals per compartir informació i novetats actuals a nivell mundial de molts àmbits.

Raimon Casanovas, Tomeu Juanola i Adrian Seicean



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada